Twitter Stickers interessant voor bedrijven en webshops

Afgelopen week kondigde Twitter de komst van Stickers aan: een nieuwe functionaliteit waarmee gebruikers hun foto’s op het platform op een creatieve manier kunnen bewerken. In de praktijk blijken Twitter Stickers een combinatie tussen hashtags, emoticons en Snapchat filters waarmee retailers en online marketeers hun voordeel kunnen doen.

Foto’s personaliseren met Stickers

Elke dag worden er via Twitter miljoenen foto’s met de wereld gedeeld. Denk je eens in wat de mogelijkheden zijn als je deze foto’s eenvoudig kunt bewerken. Dit is de centrale gedachte achter Stickers. Als gebruiker kun je kiezen uit een grote bibliotheek vol met accessoires, emoticons en andere plaatjes om je foto’s een unieke touch te geven.

Je kunt Twitter Stickers bijvoorbeeld gebruiken om met je netwerk te delen wat je aan het doen bent, hoe je je voelt of simpelweg om je foto’s wat unieker te maken. Je kunt meerdere Stickers op één foto ‘plakken’, deze vergroten en verkleinen, roteren en op elke willekeurige positie op een afbeelding plaatsen.

Twitter Stickers zeer interessant voor bedrijven en webshops

Twitter Stickers zeer interessant voor bedrijven en webshops

Zakelijke potentie dankzij zoekfunctionaliteit

Stickers zijn op dezelfde manier vindbaar als hashtags op Twitter. Wanneer je klikt op de Sticker van een bepaalde foto, zie je automatisch een nieuwsoverzicht van andere gebruikers die dezelfde Stickers op hun foto’s hebben geplaatst. Deze zoekfunctionaliteit maakt Twitter Stickers vanuit marketingoogpunt interessanter voor bedrijven dan de bekende filters op Snapchat.

Want hoewel Stickers in eerste instantie vooral een leuke gimmick lijken waarmee particulieren hun foto’s kunnen personaliseren, schuilt er in zakelijk opzicht absoluut veel potentie in. Dit is zeker het geval wanneer Twitter besluit om gesponsorde Stickers aan te bieden, zoals Snapchat op dit moment al gesponsorde filters aanbiedt.

Marketingmogelijkheden voor webshops

Stel dat een bedrijf of webwinkel een nieuwe Sticker sponsort, die bijvoorbeeld product-, niche- of dienstgerelateerd is. Dit merk kan vervolgens eenvoudig in contact komen met Twitter gebruikers die deze sticker gebruiken door hun foto’s te retweeten of collecties met favorieten te creëren. Hierdoor ontstaat er meer interactie met de doelgroep.

Dit is waar het pas echt interessant wordt. De online webshop in kwestie zou deze gebruikers daarna namelijk kunnen retargeten met gerichte advertenties voor gerelateerde producten of diensten. Op dit moment zijn Stickers alleen nog beschikbaar voor een select aantal gebruikers op Twitter. De verwachting is dat de functionaliteit in de nabije toekomst voor iedereen wordt uitgerold.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top