Twitter test hogere karakterlimiet voor berichten

Al sinds jaar en dag staat Twitter bekend om de karakterlimiet van 140 tekens voor berichten. Het dwingt gebruikers enerzijds om hun gedachten kort en bondig te verwoorden, maar vormt anderzijds een beperkende factor voor boodschappen die nadere toelichting vereisen. Daarom experimenteert het platform nu met een hogere karakterlimiet voor een geselecteerde groep gebruikers.

 

Twitter experimenteert met hogere karakterlimiet

Betere communicatiemogelijkheden leiden tot meer tweets

Twitter laat er geen gras over groeien, want in de nieuwe test wordt de limiet maar liefst verdubbeld. In plaats van de vertrouwde 140 tekens, kunnen mensen nu berichten van 280 tekens plaatsen. In theorie biedt dit mensen de kans om zich via het platform beter te uiten. Als de test met de experimentele gebruikersgroep succesvol is, volgt op termijn waarschijnlijk definitieve implementatie.

Een belangrijke aanleiding voor de hogere limiet is, naast de feedback van gebruikers, de tweetstatistieken van talen zoals Chinees, Japans en Koreaans. Deze talen bieden van nature de mogelijkheid om bijna dubbel zoveel informatie te communiceren in een gegeven hoeveelheid karakters in vergelijking met onze Westerse talen. Het resultaat? Mensen uit die landen tweeten vaker.

Twitter wil het plaatsen van tweets natuurlijk als geen ander stimuleren en overweegt daarom ook anderstalige landen meer ruimte te bieden om hun boodschap te communiceren. De achterliggende gedachte is dat deze doelgroepen vaker op het platform te vinden zijn, als ze minder beperkt worden door de traditionele karakterlimiet.

Twitter beoogt meer aanwas nieuwe gebruikers

Hoewel niet iedereen even enthousiast tegenover het experiment van Twitter staat, meent het bedrijf zelf dat de verandering minder schokkend is dan het lijkt. Volgens oprichter Jack Dorsey is de traditionele limiet van 140 tekens vooral ingegeven door de destijds geldende karakterlimiet van 160 tekens voor SMS-berichten. De gekozen limiet van 140 tekens berust volgens hem vooral op toeval.

Het nieuwe initiatief van Twitter kan niet los worden gezien van de tegenvallende gebruikersaantallen op het platform. Net als sommige andere social media heeft het bedrijf moeite met het aantrekken van nieuwe gebruikers en dat is onder andere voelbaar in stagnerende advertentie-inkomsten. De directie hoopt dan ook dat de hogere karakterlimiet nieuwe gebruikers over de streep trekt.

Mocht de limiet uiteindelijk definitief worden geïmplementeerd, is het afwachten wat dit betekent op het gebied van social media marketing. Meer berichtruimte is goed om een reclameboodschap te communiceren, maar anderzijds slokt de concurrentie ook meer ruimte op in de tijdlijn. Partijen zoals webshops die Twitter als marketingkanaal gebruiken, houden de ontwikkelingen dan ook nauwlettend in de gaten.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top