Verbeteren slechte content beter dan verwijderen ervan

Google’s bekende Webmaster Trend Analyst John Mueller beantwoordt in zijn Google Webmaster Hangouts regelmatig vragen van SEO-marketeers. Een van deze vragen ging onlangs over content van lage kwaliteit. Als webmaster heb je in dat geval twee opties: verbeteren of verwijderen. Mueller legt uit wat in welke situatie de beste keuze is.

Wat te doen met content van lage kwaliteit?

Wat is content van lage kwaliteit?

Over content van lage kwaliteit doen veel verhalen de ronde. Volgens de een is het thin content, met een lengte van minder dan 300 woorden. Volgens de ander is het content die niet evergreen is, waardoor de nieuwswaarde en relevantie in de loop der tijd sterk afnemen. Mueller hanteert echter een opvallend ruime definitie van het begrip.

In de Google Webmaster Hangout laat hij weten dat content van lage kwaliteit simpelweg content is die ‘niet zo fantastisch is’. Deze uitleg is enerzijds voor interpretatie vatbaar, maar slaat anderzijds precies de spijker op de kop. Je bent als content marketeer immers echt wel in staat om te beoordelen of je tekst aan deze omschrijving voldoet. Bevat hij spelfouten, is hij overgeoptimaliseerd of biedt hij nauwelijks informatiewaarde? Dan is je content helaas van lage kwaliteit.

Hoger in Google door verbeteren content

Het bepalen van de kwaliteit van je content is dus niet al te moeilijk. De vraag vervolgens is natuurlijk – wat doe je met die content. Volgens Mueller is het verbeteren van een artikel nog altijd beter dan het spontaan verwijderen ervan. Google merkt het als een tekst is aangepast en beoordeelt een pagina altijd op de laatste versie van de inhoud.

Hierdoor kan het zijn dat een pagina die in het verleden slecht scoorde door content van lage kwaliteit, na verbetering ineens een stuk hoger komt te staan in de zoekresultaten. Mueller benadrukt met name het belang van de informatiewaarde van de content. Bedenk je waarom je het stuk ooit schreef en welke doelgroep je ermee wilde bedienen. Probeer deze mensen zoveel mogelijk meerwaarde te bieden met je content en de kwaliteit gaat automatisch omhoog.

Verwijderen door noindexing

Hoewel Mueller in vrijwel alle gevallen de voorkeur geeft aan het verbeteren van content, zijn er nu eenmaal situaties waarin een pagina geen bestaansrecht meer heeft. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat de tekst inhoudelijk niet meer klopt, het thema niet meer actueel is of het oorspronkelijke doel van de publicatie niet meer past binnen je huidige marketingstrategie.

In dat geval is het verwijderen van de content eigenlijk je enige optie. Mueller stelt dat het noindexen van de pagina een prima manier is om je website op te schonen. Het is sowieso een goed idee om dit eens in de zoveel tijd te doen en een periodieke content audit te houden. Moraal van het verhaal – probeer je content altijd te verbeteren, tenzij je echt geen andere keus hebt dan verwijderen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top