Vergelijk zoekwoorden in Google Search Console

Google Search Console staat al jaren bekend als het ideale hulpmiddel voor webmasters. De tool biedt inzicht in de prestaties van een website in de zoekresultaten en helpt daarmee om bestaande posities flink te verbeteren. Ook eventuele technische mankementen of problemen zoals malware en spam komen bij gebruik al snel aan het licht.

Nieuwe functionaliteit nu live

In de loop der tijd heeft Google steeds meer functionaliteiten aan Search Console toegevoegd, met als nieuwste aanvulling de mogelijkheid om zoekwoorden met elkaar te vergelijken. Deze toevoeging is onlangs live gegaan en zal door veel bedrijfseigenaren en online marketeers ongetwijfeld met open armen worden verwelkomd.

Natuurlijk was het eerder ook al mogelijk om inzicht te krijgen in de prestaties van bepaalde zoekwoorden op een website, maar de nieuwe functionaliteit biedt de optie om twee verschillende zoekwoorden in een grafiek op heldere wijze tegenover elkaar te presenteren. Hierdoor zijn bepaalde trends zeer eenvoudig in kaart te brengen.

Vergelijk zoekwoorden met Google Search Console

Vergelijk zoekwoorden met Google Search Console

Hoe werkt het?

Ga, als je bent ingelogd in Google Search Console, naar Zoekverkeer, Zoekanalyse en klik vervolgens op Zoekopdrachten. Nu opent er een dropdown menu met drie verschillende opties, waaronder de optie Zoekopdrachten vergelijken. Klik hierop en vervolgens verschijnt er een venster waarin je de zoekwoorden die je wilt vergelijken kunt invoeren.

Let wel op: je invoer moet exact gelijk zijn aan de zoekwoorden waarvan je de data wilt analyseren. Zorg er dus voor dat je tijdens dit onderdeel geen typefout maakt. Na het invoeren van de zoekwoorden krijg je in Search Console een duidelijke grafiek gepresenteerd met daarin het verloop van het aantal kliks op beide zoekwoorden.

Zoekwoorden vergelijken binnen verschillende tijdsperioden

Als SEO-specialist wil je niet alleen kunnen zien hoe een zoekwoord op de lange termijn presteert, maar wil je vaak ook inzicht in de prestaties binnen een kortere tijdsperiode. Zo kun je bijvoorbeeld beoordelen of kleine aanpassingen aan de content van je website het gewenste effect hebben gesorteerd. In de nieuwe tool kun je zoekwoorden daarom tot op de dag met elkaar vergelijken.

Gaat het jou juist om de grote lijnen? Dan kun je elke gewenste langere tijdsperiode selecteren. Uiteraard kun je bij het vergelijken van de twee zoekwoorden alle bestaande functionaliteiten in Search Console benutten. Denk hierbij onder meer aan het sorteren op impressies in plaats van kliks of het filteren op een bepaald land of mobiel device van bezoekers. Succes!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top