Verwijzingsverkeer Google streeft Facebook voorbij

Verwijzingsverkeer is al het bezoekersverkeer op je website dat afkomstig is uit externe kanalen zoals een andere website, een nieuwsbrief of social media. Je kunt de exacte herkomst van dit verkeer heel eenvoudig meten via Google Analytics. En wat blijkt? Gemiddeld krijgen websites tegenwoordig meer verwijzingsverkeer uit Google dan uit Facebook.

Verwijzingsverkeer Google streeft Facebook voorbij

Minder verwijzingsverkeer vanuit Facebook

Traditioneel was Facebook altijd dé bron van verwijzingsverkeer voor websites en zeker als het om mobiele bezoekers ging. Inmiddels is die situatie veranderd en dat komt niet in het minst door een gewijzigd beleid binnen Facebook zelf. Eerder dit jaar voerde het bedrijf namelijk diverse algoritmewijzigingen door die persoonlijke updates de voorkeur geven boven off-site artikelen.

Het mes snijdt hierdoor aan twee kanten. Als Facebook-gebruiker zie je eerder berichten van vrienden en familie die voor jou relevant zijn. Aan de andere kant word je minder snel gewezen op interessante content van zakelijke Facebook-accounts die je volgt. Dat betekent dat jij weliswaar nog steeds op de bijbehorende websites kunt belanden, maar dat doe je niet meer via Facebook.

Meer verwijzingsverkeer vanuit Google

Dat Google de partij is die Facebook nu is voorbijgestreefd als belangrijkste bron van verwijzingsverkeer, mag geen verrassing heten. Het bedrijf rapporteert alsmaar toenemende cijfers van mobiele gebruikers en met name de introductie van Accelerated Mobile Pages (AMP) heeft gezorgd voor een flinke toename van mobiel verwijzingsverkeer.

Ook Google Chrome Suggestions, het tabblad in de populaire Chrome-browser met suggesties voor relevante websites, is in slechts anderhalf jaar tijd een maar liefst 21 keer grotere bron van verwijzingsverkeer geworden voor websites. Kortom: websites worden steeds iets meer afhankelijk van Google voor hun bezoekersverkeer. Een hoge ranking is daarom een absolute must.

Meer direct verkeer naar websites

Een opvallende trend in mobiel bezoekersverkeer is daarnaast de toenemende hoeveelheid gebruikers die uit zichzelf direct naar een website gaat, zonder hiernaar doorverwezen te worden door een extern platform zoals Facebook. Direct verkeer is zo hard gegroeid, dat het verwijzingsverkeer vanuit Facebook inmiddels zowel op desktop als mobiel voorbij is gestreefd.

Volgens SEO-specialisten vormt deze trend het bewijs dat gebruikers steeds trouwer worden richting de online bronnen die ze regelmatig gebruiken. Die bronnen vinden ze tegenwoordig steeds vaker via Google om er in een later stadium – als trouwe lezer – direct naartoe te gaan. Dat maakt marketeers weliswaar minder afhankelijk van Facebook, maar zeker niet minder van Google.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top