De voordelen van klantenservice via Twitter

Onlangs introduceerde Twitter 3 klantenservice tools voor bedrijven die actief zijn op het platform. De nieuwe functionaliteiten helpen bedrijven om beter met hun klanten te communiceren en hun klanttevredenheid te verbeteren. Daarnaast leiden snelle reacties op Tweets van klanten tot diverse andere voordelen voor bedrijven, zo blijkt uit recent onderzoek van het bedrijf.

Snelle ondersteuning via Twitter biedt grote voordelen

Snelle ondersteuning via Twitter biedt grote voordelen

De 3 nieuwe klantenservice tools van Twitter

Twitter heeft een speciale Customer Support instellingenpagina waar je de nieuwe tools kunt activeren. Vink eerst aan dat je van iedereen privéberichten wilt kunnen ontvangen, zodat je ook bereikbaar bent voor klanten die je niet volgt. Je account is nu gereed om gebruik te maken van de 3 nieuwe functionaliteiten:

1. Biedt ondersteuning

Je kunt nu een ‘Biedt ondersteuning’ melding toevoegen aan je Twitter-account. Scroll iets naar onder op de instellingenpagina en check de box dat jouw bedrijf op Twitter ondersteuning biedt, zodat klanten hier een melding van zien naast je Twitter-naam. De melding is te zien in de suggesties bij het zoeken op de bedrijfsnaam, bij het noemen van een @bedrijfsnaam in een Tweet en bij het vinden van een bedrijf in privéberichten.

Voorbeeld van de nieuwe 'Biedt ondersteuning' melding

Voorbeeld van de nieuwe ‘Biedt ondersteuning’ melding

2. Openingstijden klantenservice

Twitter biedt bedrijven nu de mogelijkheid om de openingstijden van de klantenservice toe te voegen. Klanten weten hierdoor binnen welke tijden ze (het snelst) een reactie zullen ontvangen van een helpdeskmedewerker van het bedrijf. Klik simpelweg op ‘Add hours’ om je responstijden in te stellen.

3. Privébericht verzenden knop nu groter

Bedrijven die gebruik maken van de twee hierboven genoemde functionaliteiten, profiteren automatisch van een extra voordeel: een grotere ‘Privébericht verzenden’-knop. Deze prominente knop maakt klanten nog duidelijker dat je bedrijf op Twitter ondersteuning biedt via privéberichten.

De voordelen van klantenservice op Twitter

De nieuwe klantenservice tools op Twitter zijn er niet voor niets, want steeds meer klanten rekenen op een goede ondersteuning via social media. Uit het in de inleiding van dit artikel gelinkte onderzoek blijkt dat bedrijven die deze kans onbenut laten, onder meer de volgende grote voordelen laten liggen:

1. Hogere inkomsten

Bedrijven die via Twitter snel reageren op privéberichten zien een toename in inkomsten van 3% tot maar liefst 20%. Een vlotte reactie op een negatieve Tweet resulteert zelfs in een potentiële inkomstenverhoging van 300%.

2. Hogere klanttevredenheid

Merken die op Twitter actief ondersteuning bieden, scoren gemiddeld een punt hoger in klanttevredenheidonderzoeken (een score van 3.66 ten opzichte van 2.66). Dit is een behoorlijk verschil!

3. Positieve mond-tot-mondreclame

Wanneer een bedrijf via Twitter reageert op klanten, is de kans 44% groter dat zij deze positieve ervaring zowel online als offline met anderen delen.

4. Meer aanbevelingen van klanten

Wanneer een merk via Twitter ondersteuning biedt, is de kans 30% groter dat klanten het bedrijf aanbevelen bij hun kennissenkring. Volgens Twitter zien de bedrijven die het snelst reageren op privéberichten de grootste toename in inkomsten, zowel op korte als lange termijn.

Werk aan een betere klantrelatie

Hoog in Google ranken is als retailer niet meer de enige methode om meer klantenbinding en hogere inkomsten te realiseren. Wil jij bijvoorbeeld een webshop maken of ben je onlangs al een webwinkel begonnen? Dan is het zaak om de grote voordelen van klantondersteuning via Twitter niet onbenut te laten. Volg de stappen in dit artikel en bouw aan een betere relatie met je klanten!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top