Waarom verschijnt mijn website niet in de mobiele zoekresultaten?

Google’s Mobile-First Index is een aparte index binnen de zoekmachine. De mobielvriendelijkheid van websites heeft hierin grote invloed op de ranking ervan in de zoekresultaten. Denk jij een mobielvriendelijke site te hebben, maar verschijn je desondanks maar niet in de zoekresultaten? Dat kan komen omdat je nog geen responsive website hebt.

Migratie naar de Mobile-First Index

Is jouw website al klaar voor de mobiele index?

Inmiddels is al enige tijd bekend dat Google’s Mobile-First Index nog niet volledig is uitgerold. De zoekmachine voegt websites alleen aan deze index toe als ze er klaar voor zijn. Met andere woorden: als ze mobielvriendelijk genoeg zijn. Op dit moment zijn meer dan de helft van alle pagina’s online toegevoegd aan de index en daarmee is Google goed op weg.

Als eigenaar van een website krijg je een melding in Google Search Console zodra je website is toegevoegd. Is dat nog niet het geval? Dan kan het zijn dat de zoekmachine simpelweg nog niet aan het verwerken van jouw site is toegekomen. Of – als je geen responsive website hebt – het ligt aan een van de volgende twee problemen:

Geen structured data op je mobiele website

Heb jij naast je reguliere website ook een mobiele site? Dan is dit nog geen garantie dat je aan Google’s mobielvriendelijkheidstoets voldoet. Een aparte mobiele site is namelijk anders dan je reguliere site en dat levert vaak technische problemen op. Beter is daarom één responsive website die zich automatisch aanpast aan elke situatie.

Een veelvoorkomend probleem bij een aparte mobiele site is het ontbreken van structured data. Mobile-First indexing gebruikt namelijk alleen de mobiele versie van een pagina en mist deze data hierdoor bij het indexeren ervan. Google adviseert om de aanwezigheid van structured data te controleren met Chrome DevTools of simpelweg in de HTML-code van je pagina’s.

Geen alt tags op je mobiele website

Ook veelvoorkomend: alt tags die ontbrekend op de mobiele versie van een website. Besef dat belangrijke elementen op je reguliere site ook terug moeten komen op de mobiele versie ervan. Alt tags helpen Google om de context van je afbeeldingen te begrijpen en dragen daarmee ook bij aan je ranking. Controleer de broncode van je mobiele pagina’s daarom op alt tags en voeg toe waar nodig.

Heb je nog altijd geen notificatie van Mobile-First Indexing in Google Search Console ontvangen? Dan kun je met Google’s URL inspection tool handmatig controleren wanneer je site voor het laatst is geïndexeerd. Vink ‘Googlebot smartphone’ aan en voer als URL je homepage in. Nog een laatste tip: stap zo snel mogelijk over op responsive webdesign om problemen zoals hierboven te voorkomen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top