Waarom werken mijn Rich Snippets niet?

Anno 2017 bestaan de organische zoekresultaten allang niet meer alleen uit standaard snippets. Naast reguliere elementen zoals een URL, titel en meta description zijn fragmenten soms ook verrijkt met aanvullende informatie. Deze snippets in de zoekresultaten worden daarom ook wel Rich Snippets genoemd. Toch blijken ze niet altijd te werken. Hieronder bespreken we de mogelijke oorzaken.

Wat zijn Rich Snippets precies?

Rich Snippets komen tot stand door toevoeging van speciale HTML-tags in de broncode van een webpagina. Zoekmachines zoals Google zijn in staat deze informatie te lezen en om te zetten in een verrijkt fragment in de zoekresultaten. Met behulp van de zogenaamde Schema markup van Schema.org is het mogelijk deze microdata makkelijk in je webpagina’s in te voegen.

Rich Snippets zijn er in vele varianten en vormen voor gebruikers in Google een extra stimulans om op een fragment te klikken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reviewsterren, afbeeldingen, video’s en breadcrumbs die de positie van een pagina in de sitestructuur verduidelijken. Al dit soort elementen zorgen voor een hogere Click Through Rate vanuit de zoekresultaten naar je website.

Waarom werken Rich Snippets niet goed?

Dit alles vormt aanleiding voor steeds meer webmasters om Rich Snippets toe te voegen aan hun website. Het gebruik van Schema markup is echter niet altijd gemakkelijk en in het begin blijkt het dan ook lang niet altijd te werken. Volgens Google’s bekende Webmaster Trends Analyst John Mueller kan dit verschillende oorzaken hebben.

Allereerst noemt Mueller logischerwijs een verkeerde toepassing van de Schema markup. Dit komt veelvuldig voor en daarom heeft Google een speciale tool voor het testen van gestructureerde gegevens ontwikkeld. Voer hier simpelweg de URL in van de pagina die niet goed wordt getoond in de zoekresultaten en de tool detecteert automatisch fouten in de code.

Tal van mogelijke oorzaken

Naast problemen met Schema markup, signaleert Mueller dat lang niet alle websites voldoen aan Google’s richtlijnen voor gestructureerde gegevens. De zoekmachine detecteert automatisch wanneer dit niet het geval is en toont Rich Snippets in dat geval niet in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat je het beleid van het techbedrijf te allen tijde volgt.

Als laatste mogelijke oorzaak noemt Mueller algemene kwaliteitsproblemen met een website. Denk hierbij aan korte content, overoptimalisatie, lange laadtijden, backlinks van lage kwaliteit, niet-mobielvriendelijk en veel storende advertenties. Onderwerp je website daarom eens aan een kritische blik als je Rich Snippets niet werken en je de eerder genoemde oorzaken reeds hebt uitgesloten.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top