Wat is het verschil tussen neural matching en RankBrain?

Net als andere technologiegiganten leunt Google steeds zwaarder op het gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning. Bekende termen op dit gebied zijn neural matching en RankBrain, die beide vaak inwisselbaar worden gebruikt. Maar dat is niet geheel terecht; er zit namelijk wel degelijk verschil tussen deze twee technieken.

Wat is het verschil tussen neural matching en RankBrain?

Wat is neural matching?

Neural matching is een technologie die Google sinds 2018 gebruikt om de context van zoekopdrachten beter te begrijpen. Neurale netwerken helpen om de betekenis van woorden en synoniemen te interpreteren en zo de intentie achter zoekopdrachten effectiever te achterhalen.

Een half jaar geleden gebruikte Google neural matching al voor maar liefst een derde van de zoekresultaten. Waarschijnlijk ligt dat percentage inmiddels nog een stuk hoger.

Neural matching is ook verantwoordelijk voor nieuwe functies zoals activiteitenkaarten, zoekcollecties en dynamische zoekresultaten. Deze helpen gebruikers om gevonden informatie sneller te ordenen en voor later gebruik te bewaren.

Wat is RankBrain?

RankBrain is een onderdeel van Google’s ranking algoritme dat – net als neural matching – de gebruikersintentie achter zoekopdrachten interpreteert. De manier waarop het dat doet, is echter anders. De kunstmatige intelligentie zet grote hoeveelheden geschreven content (vaak complete pagina’s) om in wiskundige entiteiten die de computer kan begrijpen.

RankBrain is een voorbeeld van zelflerende technologie en daarom zijn nog niet alle woorden, zinsneden en concepten vastgelegd in het systeem. In geval van nieuwe input probeert de kunstmatige intelligentie woorden of zinsdelen met vergelijkbare betekenis te ontdekken en aan de hand daarvan de zoekresultaten te rangschikken.

Inmiddels is RankBrain al iets langer dan neural matching in gebruik (sinds 2016) en heeft het de manier waarop Google de zoekresultaten ordent, flink veranderd.

Wat zijn de verschillen tussen neural matching en RankBrain?

Hoewel neural matching en RankBrain beiden draaien om interpretatie van context, verschillen de systemen wel degelijk van elkaar. Want daar waar RankBrain Google vooral helpt om de inhoud van pagina’s te verbinden aan concepten, is neural matching vooral geschikt om woorden te verbinden aan zoekopdrachten.

Een voorbeeld van neural matching:

Stel dat een gebruiker in Google zoekt op:

‘Hoe doe ik geheugen in mijn laptop?’

Dankzij neural matching begrijpt Google dat de crux zit in het woordje ‘doe’. Waar de gebruiker in deze context waarschijnlijk op doelt is ‘uitbreiden’ of ‘vervangen’.

De zoekmachine geeft voor bovengenoemde zoekopdracht daarom zoekresultaten weer alsof de gebruiker een van de twee volgende zoekopdrachten heeft ingevoerd:

‘Hoe vervang ik het geheugen in mijn laptop?’

‘Hoe kan ik het geheugen in mijn laptop uitbreiden?’

Een voorbeeld van RankBrain:

Stel dat een gebruiker in Google zoekt op:

‘elektrisch apparaat groente snijden’

Vóór 2016 lieten Google’s zoekresultaten alleen pagina’s zien waarop deze woorden voorkwamen. Maar dit waren niet altijd de meest relevante pagina’s, want waar de gebruiker in dit geval eigenlijk naar zoekt, is een:

‘keukenmachine’

Dankzij de technologie van RankBrain begrijpt Google inmiddels dat pagina’s die termen als ‘elektrisch apparaat’ en ‘groente snijden’ bevatten, vrijwel zonder uitzondering gaan over keukenmachines. De kunstmatige intelligentie heeft deze termen nu gekoppeld aan het bijbehorende concept en geeft hierdoor in het vervolg relevantere zoekresultaten weer voor iedereen die een apparaat zoekt om groente te snijden.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top