Wat zijn de gevolgen van een verouderde website voor mijn bedrijf?

Iedereen weet dat een moderne website belangrijk is voor een goede eerste indruk op bezoekers. Toch komt het er bij veel bedrijven niet van om te investeren in een nieuwe bedrijfssite. Maar wat zijn eigenlijk de concrete gevolgen van een verouderde website voor je bedrijf? Recent onderzoek van Blue Fountain Media laat zorgwekkende statistieken zien.

Verouderde websites leiden tot ergernis bij bezoekers

80% van de bezoekers hekelt een verouderde website

In het onderzoek worden meer dan 1000 respondenten tussen de 18 en 60 jaar gevraagd naar hun mening over websites en de bijbehorende bedrijven. Wat blijkt: meer dan 80% van de bezoekers denkt minder over het bedrijf als de website is verouderd. Logisch, want een gedateerde of slordige website wekt de indruk van een gedateerd of slordig bedrijf.

Deze negatieve indruk kan verstrekkende gevolgen hebben. Maar liefst 40% van de onderzoekdeelnemers zegt geen producten of diensten af te nemen van een bedrijf met een gedateerde website.

Zelfs als de website weliswaar modern is, maar geen goede gebruikerservaring biedt – denk aan het ontbreken van een zoekfunctionaliteit – besluit nog altijd 30% van de doelgroep geen zaken te doen met het bedrijf in kwestie.

Welke bedrijfswebsites scoren hoog bij de doelgroep?

Welke websites vallen dan wél in de smaak bij de veeleisende moderne bezoeker? In het onderzoek blijken dat vooral de websites met een hoge gebruiksvriendelijkheid te zijn. Met name de genoemde zoekfunctie wordt door meer dan 40% van de gebruikers gezien als de belangrijkste functionaliteit op een website. Onontbeerlijk om snel informatie te vinden zonder eindeloos te hoeven klikken.

Naast het snel vinden van content, is ook de inhoud daarvan belangrijk. Meer dan 50% van de bezoekers noemt de kwaliteit van content als een belangrijk criterium voor een bedrijfswebsite.

Specifiek bij webshops hechten klanten waarde aan het follow-upproces na een aankoop. 25% waardeert het als een webwinkel ze (bijvoorbeeld via email) herinnert aan een achtergelaten product in de online winkelkar.

Heeft een bedrijf een eigen app? Dan kan het helemaal niet meer stuk bij gebruikers. Maar liefst 75% van de onderzoeksrespondenten zegt een app te willen downloaden van hun favoriete merk of bedrijf. Het ontbreken daarvan kan daarentegen leiden tot ergernis of een slechte indruk.

Hoe belangrijk is veiligheid voor bezoekers?

Naast een professionele uitstraling en een hoge gebruiksvriendelijkheid, hoort een moderne website op te vallen door een grote veiligheid. Een SSL-certificaat en bijbehorende HTTPS-verbinding is volgens bezoekers een eerste vereiste voor elk bedrijf dat zichzelf enigszins serieus neemt.

Sinds de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is ook privacy een belangrijker thema dan ooit tevoren. Meer dan 40% van de respondenten zegt het niet erg te vinden als een bedrijf persoonlijke gegevens opslaat, mits deze gegevens maar veilig worden afgeschermd. Hoewel 35% van de mensen bezorgd is om zijn online privacy, begrijpt het grootste deel van deze groep wel dat een hogere gebruiksvriendelijkheid altijd wat ten koste gaat van privacy.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top