YouTube maakt strengere regels voor verdienmogelijkheden

Het plaatsen van advertenties in video’s is sinds jaar en dag een aantrekkelijk verdienmodel voor gebruikers van YouTube. Sommige content creators weten hier dankzij duizenden dagelijkse videoviews zelfs hun brood mee te verdienen. Voor zowel nieuwe als bestaande gebruikers wordt dat nu iets lastiger, want Google gaat striktere regels voor het plaatsen van advertenties hanteren.

YouTube verdienmogelijkheden

Totale kanaalviews niet meer leidend

YouTube hanteert al jaren een speciaal partnerprogramma waaraan uploaders van video’s kunnen deelnemen. Zij kunnen onder meer interessante verdiensten genereren door het toestaan van advertenties in hun geüploade materiaal. Om in aanmerking te komen voor deelname aan het partnerprogramma, moest hun YouTube-kanaal voorheen minimaal 10.000 views hebben.

Inmiddels heeft Google besloten deze criteria vrij ingrijpend te veranderen. Dat geldt niet alleen voor nieuwe gebruikers, maar ook voor bestaande uploaders op het platform. Het totale aantal views is niet meer het uitgangspunt, maar in plaats daarvan moet een kanaal minimaal 1.000 abonnees hebben en moeten de video’s ten minste 4.000 uur zijn bekeken in de afgelopen 12 maanden.

Het verdienen om te mogen verdienen

Volgens de beleidsmakers van YouTube zaten de nieuwe maatregelen er al langere tijd aan te komen. Het videoplatform wil een duidelijker beloningssysteem creëren voor videokanalen met een goede reputatie en alles wat daarbij komt kijken. Met andere woorden: kanalen moeten het verdienen om voortaan advertenties te mogen plaatsen.

YouTube bemerkte in het verleden dat bepaalde kanalen weliswaar voldeden aan het minimale aantal van 10.000 views, maar desondanks geen actieve gebruikersschare kenden of een bedenkelijke reputatie genoten. Met de nieuwe regels op het gebied van advertentieplaatsing hoopt het platform het nastreven van een hoge engagement, goede communicatie en gestage kanaalgroei verder te stimuleren.

Stimuleren van kwaliteitscontent

Het is niet de eerste keer dat YouTube belangrijke regels verandert; in feite gebeurt het eens in de zoveel tijd. Uiteraard komt de beleidswijziging uit de koker van Google en dat bedrijf heeft tevens een aantal andere maatregelen aangekondigd. Zo zal het platform in de toekomst negatieve signalen zoals spamwaarschuwingen en rapporteringen door andere gebruikers nauwlettender gaan monitoren.

Google gelooft dat de nieuwe criteria voor kwaadwillenden moeilijker te omzeilen zijn en hoopt hiermee te voorkomen dat zij voortaan nog inkomsten genereren uit videocontent die weinig inhoudelijke meerwaarde biedt. In feite hanteert het bedrijf hiermee vergelijkbare criteria als voor websites die op manipulatieve wijze hoger in de zoekmachine proberen te komen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top