YouTube: meer dan een derde van het mobiele webverkeer

YouTube vertegenwoordigt meer dan een derde van al het wereldwijde mobiele webverkeer. Dat blijkt uit een recent rapport van Sandvine. De onderzoekers brachten in kaart welke apps het meeste mobiele webverkeer genereren en het videoplatform blijkt mijlenver voor te lopen op de rest. Dat laat nog maar eens zien hoeveel kansen er nog altijd op YouTube liggen – ook voor bedrijven.

YouTube: meer dan een derde van het mobiele webverkeer

YouTube heeft straatlengte voorsprong

In totaal vertegenwoordigt YouTube maar liefst 37% van al het mobiele webverkeer in de hele wereld. De nummers twee en drie Facebook en Snapchat volgen op gepaste afstand met respectievelijk 8,4% en 8,3%. Het grote verschil is opmerkelijk, want een platform als Facebook kent gigantische gebruikersaantallen.

Het verschil zit hem in dit geval natuurlijk in het videokarakter van het platform. Video’s verbruiken nu eenmaal veel meer data dan social media berichten (een combinatie van tekst en afbeeldingen). Hierdoor is het ook verklaarbaar dat Snapchat – toch een aanmerkelijk kleiner platform dan Facebook – met zijn video’s in totaal nagenoeg dezelfde hoeveelheden webverkeer in MB’s verbruikt.

Korte videocontent bij uitstek geschikt voor mobiel

Na de top 3 nemen de percentages snel af. Op de vierde plek staat Instagram, dat met 5,7% van het mobiele webverkeer nog altijd groeiende is. Daarna volgt surfen op internet via een mobiel apparaat met 4,6% en vervolgens verschijnt WhatsApp met 3,7% in de lijst. Die wordt afgesloten met Netflix (2,4%), de App Store (2,1%), Google Play (1,9%) en overige platforms (23,4%).

Opvallend is dat een typisch videoplatform zoals Netflix zo laag in de lijst staat. Ongetwijfeld heeft het lage percentage te maken met het feit dat het hier gaat om een betaalde dienst. Ook kijken gebruikers kortdurende videocontent (zoals op YouTube) graag via hun tablet of mobiele telefoon, maar zitten ze voor langer durende series of films (zoals op Netflix) liever comfortabel achter de desktop computer of televisie.

YouTube biedt zakelijke kansen

Voor elk bedrijf dat waarde hecht aan mobiele vindbaarheid, is YouTube een kanaal dat tijd en aandacht verdient. Natuurlijk is het fantastisch als je reeds een responsive webdesign hebt en Accelerated Mobile Pages aan je website hebt toegevoegd, maar dat wil niet zeggen dat je alle kansen benut om mobiel webverkeer naar je website te genereren.

Juist op mobiele apparaten zoals tablets en smartphones consumeren mensen naast tekstuele content ook graag korte videocontent. Het creëren hiervan kan nieuwe doelgroepen in aanraking brengen met je merk en zo extra klanten genereren. Doordat Google YouTube-video’s hoog plaatst in zijn eigen zoekresultaten, draagt dit ook nog eens bij aan je organische vindbaarheid!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top