YouTube verandert regels omtrent externe links

Als je video’s naar YouTube uploadt, heb je de mogelijkheid om hier externe links aan toe te voegen. Dat is een optie die veel uploaders gebruiken, want deze links blijken goed te scoren op het gebied van doorklikratio en conversie. Toch verandert YouTube nu een aantal regels omtrent externe links, waarvan wij de belangrijkste veranderingen hieronder bespreken.

 

YouTube verandert regels omtrent externe links

Links toevoegen aan kaarten of eindschermen

De meeste uploaders voegen externe links toe aan hun video’s in de vorm van kaarten of eindschermen. Dat kon in het verleden vrijwel zonder limitaties, maar het videoplatform heeft nu besloten om hier enkele wijzigingen in aan te brengen. Alleen gebruikers met aantoonbare binding met het platform hebben nu toegang tot de optie voor externe links.

In de praktijk betekent dit dat je op zijn minst moet deelnemen aan het YouTube-partnerprogramma. Het daadwerkelijk verdienen van geld aan advertenties via je videokanaal is niet noodzakelijk; het gaat er vooral om dat je als deelnemer staat geregistreerd. Deze registratie is via de website over het algemeen een kleine moeite.

Deelname partnerprogramma en minimum aantal views

Het tweede criterium dat YouTube aan uploaders stelt, is een minimum van 10.000 views voor je video’s in totaal. Dat betekent dat het niet langer mogelijk is om snel een account aan te maken en vervolgens thin content te plaatsen met externe links. Eerst moet je jouw sporen ruimschoots verdienen en content creëren die daadwerkelijk bekeken wordt.

Deze stap van YouTube is niet geheel onlogisch, aangezien het Google’s beleid is om gebruikers eerst en vooral waardevolle content te bieden. Bovendien ligt de grens met 10.0000 totale views ook weer niet dusdanig hoog dat het onmogelijk is om deze te bereiken. Het videoplatform dwingt op deze manier om betere video’s te maken en daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat.

Externe links belangrijk instrument voor conversie

Is het nu echt de moeite waard om je te registreren voor het YouTube-partnerprogramma en je kanaal uit te bouwen tot een minimum van 10.000 views? Wat ons betreft wel. Elke partij die baat heeft bij conversie, zoals bijvoorbeeld online retailers of andere dienstverleners, kan veel uit externe links halen in de kaarten of eindschermen van een YouTube-video.

Net als bij het plaatsen van backlinks op een externe website, is dit een effectieve methode om meer bezoekers en klanten te genereren. Veel uploaders verwijzen naar hun website, landingspagina of een ander kanaal dat past in de sales funnel voor de kijker. Laat deze kans daarom niet liggen en probeer te voldoen aan YouTube’s nieuwe regelgeving.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top