Zoekadvertenties 50% van alle digitale advertentieomzet

De online advertentiemarkt is al enige tijd booming en dit wordt bevestigd door een recent rapport van iab. Uit het onderzoek komt naar voren dat de totale omzet uit zoekadvertenties een nieuw hoogtepunt heeft bereikt, dat voornamelijk toegeschreven kan worden aan het toenemende aantal mobiele advertenties.

In het afgelopen jaar vertegenwoordigden advertenties in zoekmachines zoals Google een omzet van meer dan 32 biljoen euro. Dit is een stijging van maar liefst 5 biljoen ten opzichte de 27 biljoen euro uit het jaar daarvoor. Het is vooral de ongelooflijke stijging van de hoeveelheid mobiele zoekadvertenties die hier verantwoordelijk voor is.

Omzet mobiele advertenties stijgt

Mobiele advertenties stijgen met 77%

In 2016 vertegenwoordigden desktop zoekadvertenties nog slechts 16 biljoen euro aan omzet, een daling van 13% ten opzichte van de 19 biljoen euro in 2015. Hoewel dit nog steeds geen lachwekkende bedragen zijn, laat het wel duidelijk zien dat desktopadvertenties op hun retour zijn. De boosdoener is duidelijk: dat is de mobiele concurrentie.

Daar waar de omzet uit mobiele zoekadvertenties in 2015 nog 19 biljoen euro bedroeg, is deze in het afgelopen jaar gestegen naar een ongelooflijke 33 biljoen euro. Een procentuele stijging van maar liefst 77%. Hiermee vertegenwoordigen mobiele advertenties in Google de helft van de 66 biljoen euro aan totale digitale advertentie-uitgaven in 2016.

Mobiel adverteren is the name of the game

De totale digitale advertentiemarkt lift dan ook mee op de snelle ontwikkeling van mobiel. Meer verkochte mobiele advertenties betekent meer verkochte digitale advertenties. De duidelijk zichtbare tendens waarbij adverteerders een groot deel van hun budget besteden aan zoekadvertenties, toont aan dat zij zoekmachines als integraal onderdeel zien van een online marketingcampagne.

De procentuele toename van het aantal mobiele advertenties zal naar verwachting alleen maar verder stijgen. Steeds meer mensen zoeken via mobiel in plaats van desktop en Google speelt hier reeds op in met nieuwe functionaliteiten voor mobiele advertenties zoals deze en deze.

Voor een optimale zichtbaarheid bij de doelgroep is de inzet van mobiele zoekadvertenties dan ook sterk aan te bevelen. Ook andere advertentiekanalen blijven natuurlijk van belang, maar een focus op mobiel is in het huidige advertentielandschap een verstandige strategie.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top