Zoekmachine optimalisatie

zoekmachine optimalisatie scanZoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als zoekmachine marketing en Search Engine Optimization (SEO), is dé methode om uw website beter vindbaar te maken in Google. In dit artikel lichten we toe hoe zoekmachine optimalisatie werkt en geven we u diverse belangrijke zoekmachine optimalisatie tips.

Zoekmachine marketing is een discipline die zich in de loop der jaren steeds verder heeft ontwikkeld. Wat begon als een verzameling simpele trucjes om hoger in zoekmachines te ranken, is uitgegroeid tot een complex vakgebied waar geen enkele moderne website meer zonder kan (neem bijvoorbeeld linkbuilding). Maar hoe werkt zoekmachine optimalisatie nu eigenlijk?

Zoekmachine optimalisatie is de methode bij uitstek om een website te optimaliseren voor vindbaarheid in de zoekmachines. Dit is uitermate belangrijk wanneer u via uw website meer bezoekers en klanten wilt genereren. Wilt u bijvoorbeeld een webshop starten? Dan zal deze site alleen bezocht worden, wanneer deze goed vindbaar is voor online gebruikers.

Google is verreweg de belangrijkste zoekmachine. Uit onderzoek blijkt dat vrijwel alle Belgen Google gebruiken om op internet relevante informatie op te zoeken. SEO optimalisatie richt zich dan ook met name op het optimaliseren van een website voor vindbaarheid in Google. Een website die hoog in Google staat op een belangrijke zoekterm, krijgt gegarandeerd veel Belgische bezoekers.

Zoekmachine optimalisatie voor betere vindbaarheid in Google

Zoekmachine optimalisatie voor betere vindbaarheid in Google

Wat is zoekmachine optimalisatie of SEO?

Zoekmachine optimalisatie is in essentie heel eenvoudig. Zowel de inhoud als de structuur van een website worden hierbij aangepast om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. Bepaalde kenmerken op een website vormen voor Google namelijk een indicatie van een hoge relevantie. En hoe relevanter een site is voor een zoekopdracht, hoe beter de positie in de zoekresultaten zal zijn.

Het beleid van Google is er volledig op gericht om gebruikers te voorzien van de meest relevante informatie. Deze informatie moet bij voorkeur niet alleen inhoudelijk correct, prettig leesbaar en gedetailleerd zijn, maar moet ook nog eens gemakkelijk te vinden zijn op de website en het liefst snel inladen op uiteenlopende apparaten.

Bovengenoemde zaken worden ook wel ranking factoren genoemd en bepalen mede hoe hoog een website in Google zal ranken. Zoekmachine optimalisatie richt zich op het optimaliseren van deze factoren, zodat de relevantie van een website in de ogen van Google stijgt en de gebruikerservaring verbetert. Het gevolg is dat de website een boost krijgt in de zoekresultaten.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie voor Google?

Het algoritme van Google gebruikt uiteenlopende tactieken om belangrijke ranking factoren meetbaar te maken. Een hoge relevantie van een webpagina kan bijvoorbeeld worden afgemeten aan de aanwezigheid van belangrijke zoekwoorden die overeenkomen met de zoekopdracht van de gebruiker.

Net zoals een hoge mate van detail kan worden bepaald op basis van de aanwezigheid van diverse gerelateerde zoektermen die verband houden met de zoekopdracht. Zo heeft Google meerdere manieren om de relevantie van een website met betrekking tot een specifiek onderwerp te beoordelen.

Ook de gebruikerservaring van een website wordt aan strenge testen onderworpen. Heeft een webpagina bijvoorbeeld een hoge laadtijd? Dan laat Google snellere alternatieven met vergelijkbare inhoud hoger ranken. Informatie die gebruikers vroegtijdig wegklikken in verband met een lange laadtijd, is immers minder relevant.

Op basis van zaken zoals menu’s en interne links bepaalt Google of de website voor bezoekers eenvoudig te navigeren is. En is de website niet goed toegankelijk op een mobiel apparaat zoals een smartphone of een tablet? Dan geeft de zoekgigant de voorkeur aan websites die wél mobielvriendelijk zijn.

De beste zoekmachine optimalisatie tips

Naast de bovengenoemde ranking factoren zijn er nog honderden andere ranking signalen die een rol spelen in Google’s algoritme. Zoekmachine optimalisatie is dan ook niets anders dan het optimaliseren van zoveel mogelijk van deze factoren. Wanneer uw website goed scoort op meerdere van deze criteria, streeft u een groot deel van uw concurrenten in de zoekresultaten voorbij.

Wilt u ook gebruik maken van website optimalisatie om beter in Google te scoren en meer bezoekers op uw website te genereren? Pas dan de belangrijke zoekmachine optimalisatie tips hieronder toe:

Schrijf relevante content voor individuele gebruikers

Zoekwoorden spelen in zoekmachine optimalisatie een belangrijke rol. Veel beginnende SEO-specialisten proberen dan ook zoveel mogelijk zoekwoorden te verwerken in hun content. Meer is echter niet altijd beter. Google houdt niet van websites die door middel van spammy teksten vol met zoekwoorden hun positie in de zoekresultaten proberen te beïnvloeden.

In plaats van dat dergelijke websites hoger ranken, bestraft Google over-geoptimaliseerde sites met een lagere notering in de zoekresultaten. Content moet namelijk relevant zijn en bij voorkeur toegespitst zijn op de wensen en behoeften van individuele gebruikers. Wanneer dit het geval is, zal de webpagina automatisch uitstekend scoren in Google.

Een goede balans tussen een aantal belangrijke zoekwoorden en relevante informatie voor de lezer is dan ook de beste manier om de content van een website te optimaliseren. Wat u ook doet: kopieer in géén geval teksten van andermans website. Dit wordt ook wel duplicate content genoemd en Google bestraft dit met een daling van uw website in de zoekresultaten.

Creëer een mobielvriendelijke website met responsive webdesign

Mobiele apparaten zoals tablets en smartphones hebben een flink kleiner scherm dan een laptop of een desktop computer. Hierdoor is er slechts weinig ruimte beschikbaar om het volledige ontwerp van een website goed weer te geven. Het gevolg is dat mobiele gebruikers ervoor kiezen om de website niet te bezoeken.

Zonde, want uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle online gebruikers inmiddels afkomstig is van mobiele devices. Een website die niet mobielvriendelijk is loopt hierdoor veel bezoekers en potentiële klanten mis. Dit is de reden dat mobielvriendelijke websites hoger ranken in Google: de informatie is voor meer mensen toegankelijk en dus relevanter.

De beste manier om een mobielvriendelijke website te creëren is door middel van responsive webdesign. Een responsive website schaalt automatisch op basis van het schermformaat dat de bezoeker gebruikt. Hierdoor wordt de website altijd optimaal weergegeven en wordt de gebruikerservaring van mobiele bezoekers fors verbeterd.

Een aantrekkelijk webdesign is sowieso van groot belang bij website optimalisatie. Hoe beter uw website er uitziet, hoe groter de kans dat bezoekers er langere tijd doorbrengen. Hierdoor daalt de Bounce Rate (het percentage bezoekers dat vroegtijdig wegklikt) op uw webpagina’s en sorteert uw zoekmachine optimalisatie aanzienlijk meer effect.

Voorzie uw website van actuele informatie en een modern CMS

Actualiteit en relevantie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verouderde informatie is minder relevant en zal door Google dus minder hoog worden gewaardeerd. Het actualiseren van de content op een website is daarom een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het is zelfs een basisvoorwaarde om hoge posities in de zoekresultaten te behalen.

Zoekmachine optimalisatie voor een hogere positie in de zoekmachine

Zoekmachine optimalisatie voor een hogere positie in de zoekmachine

Er zijn verschillende manieren om aan Google te tonen dat u uw website regelmatig ververst en dat deze een actuele bron van actuele is. Een eenvoudige methode is het frequent plaatsen van nieuwsberichten, waarmee u autoriteit opbouwt in uw branche en tegelijkertijd meer bezoekers naar uw website trekt.

Daarnaast is ook de achterliggende techniek van uw website cruciaal. Hoe moderner het Content Management System (CMS) dat u gebruikt, hoe beter de afzonderlijke pagina’s op uw site door Google worden gevonden. Een uitstekend CMS met het oog op website optimalisatie en SEO is het populaire CMS WordPress.

Zoekmachine optimalisatie kosten

De 3 tips hierboven zullen al een groot verschil maken in uw streven om met uw website hoger in Google te scoren. Natuurlijk zijn er nog vele andere zoekmachine optimalisatie tips waarmee u veel succes kunt boeken, maar deze bewaren we graag voor de toekomstige artikelen in onze blog. Bovenstaande informatie verschaft u in ieder geval basiskennis over website optimalisatie en SEO.

De voordelen van zoekmachine optimalisatie zijn legio. Daar waar er bij alternatieven zoals zoekmachine adverteren bijvoorbeeld veel geld moet worden betaald voor het plaatsen van advertenties boven of naast de zoekresultaten, vereist zoekmachine optimalisatie vooral kennis en kunde. De kosten van zoekmachine optimalisatie liggen verhoudingsgewijs dan ook zeer laag.

Zoekmachine optimalisatie gratis: verstandig of niet?

Zoekmachine optimalisatie kosten worden mede bepaald door het internet marketing bureau waarvoor u kiest. Sommige bureaus brengen onnodig torenhoge kosten in rekening, terwijl andere online marketeers hun diensten zeer goedkoop of zelfs gratis aanbieden. Zoekmachine optimalisatie gratis laten uitvoeren is in de meeste gevallen echter geen goed idee.

Een goede zoekmachine optimalisatie strategie maakt gebruik van beproefde methoden die gegarandeerd werken. Er zijn in deze branche geen shortcuts die u de nummer 1-positie in Google bezorgen. Zoekmachine optimalisatie gratis laten uitvoeren door een vriend of kennis bespaart u weliswaar kosten, maar levert op lange termijn vaak niet of nauwelijks resultaat op.

Ook besluiten veel ondernemers zelf de zoekmachine optimalisatie gratis uit te voeren. In dat geval is het van groot belang dat u naast uitgebreide theoretische kennis van de materie, ook over jarenlange ervaring binnen dit vakgebied beschikt. Fouten op het gebied van zoekmachine optimalisatie kunnen leiden tot een straf vanuit Google, waardoor uw website gigantisch keldert in de zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie MKB: kies het juiste internet marketing bureau

Dit zijn risico’s die een particulier met een persoonlijke blog wellicht wil nemen, maar voor serieuze bedrijven is dit absoluut ondenkbaar. Websites spelen een steeds belangrijker rol in het beleid van ondernemingen en vormen een onmisbaar kanaal om nieuwe doelgroepen en potentiële klanten aan te boren.

Zoekmachine optimalisatie is een investering die zichzelf op de lange termijn altijd terugbetaalt, mits de optimalisatie wordt uitgevoerd door een deskundige en betrouwbare partij. Het is dan ook sterk aan te bevelen om een internet marketing bureau te kiezen dat gespecialiseerd is in zoekmachine optimalisatie voor het MKB.

Webton is een uitstekend voorbeeld van zo’n bureau. Wij beschikken over meer dan 15 ervaring met website optimalisatie voor het MKB en hebben een uitgebreid portfolio vol tevreden klanten opgebouwd. Onze zoekmachine marketing diensten hebben op internet louter positieve commentaren ontvangen.

Bent u op zoek naar een online marketing bureau dat u verzekert van topposities in de zoekresultaten van Google? Aarzel dan niet langer en neem vrijblijvend contact op via +32 38080242 of info@webton.be. Onze behulpzame medewerkers adviseren u graag over de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van zoekmachine optimalisatie en SEO.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top