Zoekwoord in domeinnaam: meerwaarde of niet?

Zoekwoordrijke domeinnamen werkten in het verleden bijzonder goed voor SEO. Tegenwoordig zijn ze echter geen garantie meer voor hoge rankings. Hoe het precies zit? Dat weet John Mueller, Webmaster Trends Analyst bij Google, als geen ander. Onlangs liet hij in een Hangout zijn licht schijnen over het onderwerp. Dit zijn de belangrijkste conclusies:

Zoekwoord in domeinnaam: meerwaarde of niet?

Zoekwoordrijk domein leidt tot betere CTR

Elke keer dat jouw website op de eerste pagina van Google staat, maken gebruikers een keuze. Ze klikken wel of niet op jouw zoekresultaat. Het aantal keer dat gebruikers gemiddeld besluiten dit wél te doen, resulteert in de zogenaamde doorklikratio of Click Through Rate (CTR). Hoe beter de doorklikratio, hoe hoger Google je site rankt omdat deze klaarblijkelijk relevant is.

Dit is de manier waarop zoekwoordrijke domeinnamen indirect tot een betere ranking kunnen leiden. Ziet een gebruiker in de zoekresultaten een site met een gedeelte van zijn zoekopdracht in de domeinnaam? Dan is hij eerder geneigd door te klikken. De hogere CTR die dit oplevert leidt vervolgens weer tot een (bescheiden) rankingvoordeel.

Zoekwoordrijk domein leidt tot optimalere anchor text

Iedereen met basiskennis van linkbuilding weet het: de anchor text in een backlink speelt een belangrijke rol op het gebied van SEO. Hoe meer zoekwoorden de anchor text bevat, hoe relevanter Google de website vindt voor de zoektermen in kwestie. En hoe hoger de site dus rankt voor zoekopdrachten met deze termen erin.

Een domeinnaam met een of meerdere zoekwoorden levert automatisch links op met betere anchor text. Google ziet de site immers als relevant voor de zoektermen in de backlinks en plaatst het domein hiervoor op een hogere positie in de zoekresultaten. Net als bij de hierboven genoemde CTR is de invloed dus niet direct, maar indirect.

De invloed van zoekwoorden wordt minder

Tegenover beide bovengenoemde rankingvoordelen staat ook een nadeel. De invloed van zoekwoorden wordt namelijk steeds minder en dat geldt niet alleen voor zoektermen in domeinnamen. Ook zoekwoorden in koppen zoals H1 en H2 tags hebben een minder sterke invloed op SEO dan voorheen.

Volgens John Mueller zijn de hoge rankings van veel zoekwoordrijke domeinen dan ook vooral een gevalletje correlatie in plaats van causatie. Met andere woorden: het ligt voor de hand dat websites met bepaalde zoekwoorden in hun domeinnaam ook hun content voor deze termen optimaliseren. De hoge positie in Google is dan het gevolg van deze contentoptimalisatie en niet van het domein.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top